۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

The White Stripes

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه
اواسط سال X:
یه روز "زکریا "صاحب اصلی همین وبلاگ , یکی از شماره های مجله ی (به نظرم آشغال!) چلچراغ رو آورد و صفحه اولش رو نشونم داد و گفت این عکس رو می خوام . عکسی از "جیم جارموش" ؛ سیبی در دست و در یک پس زمینه قرمز رنگ. گفتم : تا ببینم چکار میشه کرد!
چندسال قبل:
مشغول دسته بندی آلبوم های هاردم هستم . به چند گروه برخوردم که تا حالا کارهاشون رو با حوصله و در خلوت گوش نداده ام. معمولا اولویت حذف در هنگام کمبود جا با نشنیده هاست ! با هارد 60 گیگ و بدون رایتر باید بعصی هارو قربانی کرد ... و اون آلبوم های بیچاره هم حذف شدند.
دقیقا اواخر سال X :
مشغول تورق "Rolling Stone" : معمولا این مجله، چند گروه جدید رو توی بخش 500 آلبوم و آهنگ و خواننده ی ماندگار معرفی می کنه ... باز هم خیلی از گروه ها رو بی خیال میشم . نکته جالب این که فقط دو یا سه گروه از قرن 21 توی ماندگارترین ها هستند (که اصلا جای تعجب نداره ) "White Stripes" یکی از همین گروه های ماندگاره. و یکی از همون گروه هایی که مجبور شدم از روی هارد حذفش کنم! (احساس می کنم تاحدودی حمله قلبی بهم دست داده.! )
کمی مانده به اواخر سال X :
عکس "جیم جارموش" رو که هیچ مشخصاتی (عکاس، سال، مکان و...) از اون توی چلچراغ چاپ نشده بود برای زاک گرفتم. عکس که نصفش رو کراپ کرده بودند، یک مدیوم شات دونفره از "جارموش" و "میشل گوندی" (کارگردان فیلم دوست داشتنی درخشش ابدی ذهن پاک <بی آلایش>) است.
و اما ... این عکس در واقع متعلق به لیبل آهنگ Blue Orchid گروهه که "گوندری" هم برای آهنگ Icky Thump و چندتا کار دیگه شون کلیپ ساخته.
....
گاهی بعضی حوادث بر طبق همون جبر دوست داشتنی! اتفاق میفته که ناخواسته باید در مسیرشون قرار گرفت. اگه "زکریا "هیچ وقت نمی خواست عکسی رو که چند بار دیده بودم برایش تهیه کنم , اگه "Rolling Stone "یک گروه دیگه رو انتخاب می کرد (خدا تا گروه دیگه توی دنیا هست!) , اگه هارد من 60 گیگ نبود و اگه جبری در کار نبود شاید هیچ وقت با این گروه آشنا نمی شدم .
...
اگه از پینک فلوید و نوآوری های صوتی شون خوشتون میاد , اگه از صدای –گاهی-رمانتیک دیوید گیلمور خوشتون میاد , اگه از متالیکا و کلا هوی متال با اون ریتم های سنگین و گاهی گوشخراش خوشتون میاد , اگه همیشه محسور ریف گیتارهای دیوانه کننده ی جیمی هندریکس هستین و اگه از گری مور ، بروس اسپرینگزتین و اریک کلپتون و ... خوشتون میاد و ( مهمتر از همه) اگه فکر می کنین که موسیقی راک مُرده! فعلا همه این ها رو فراموش کنید! چون ممکنه شما هم توی مسیری مشابه من قرار گرفته باشین .
گروه وایت استرایپز همراه با خیلی از ویژگی های همین نوازنده ها و خواننده های مذکور(و ذکور!) به اضافه ریتم های کاملا وایت استرایپزی در انتظار شماست.

اطلاعات خاله زنکی:

جک و مگ وایت (Jack & Mag White) گروه White Stripes رو از سال 99 راه انداختن و تقریبا از 2000 به این ور همیشه جزو گرو ه های تاپ قرار داشتند .(اینا اول زن شوهر بودند و بعد تصیمیم می گیرند که از هم جدا بشن و همین کارو هم توی سال 2000 می کنن. سعی میکنم زیاد وارد مسائل ناموسی شون نشم! ---- تازه این زن ذلیل فامیل زنش رو واسه فامیل خودش و گروه انتخاب کرده! بعدشم رفته تو مراسم ازداوج زنش شرکت کرده!!)

آلبوم اولشون " "White Stripes - که تازه دارن اون تم ها ی موسیقیایی شون رو پیدا می کنن- سال 99 وارد بازار شده . اگه آلبوم "De Stijl" شون(به معنای مُد... قابل توجه ایرن!) رو گوش کنید متوجه تلاش برای رسیدن به یک امضای موسیقیایی میشید. اوج کار وایت ها آلبوم "Elephant" فیل و "Get behind me satan" (پشت سرم قرار بگیر، شیطان!- شاید بعدا علت این نامگذاری رو توضیح دادم) که توی این دوتا آلبوم میتونید بهترین کاراشون رو بشنوید. رولینگ استون ،آلبوم های فیل و پشت سرم .... رو به عنوان دوتا شاهکار موسیقی راک انتخاب کرد!
خواننده اصلی گروه جک وایته (صداش زیرش توی اوج، شبیه جیغ زدن های جنیس جاپلین عزیزه!) و زنش مگی بیشتر همخوانی میکنه (فقط یکی دو تراک رو خونده که اتفاقا خوب هم خونده). درام نوازی های مگی توی بعضی کارا خیلی شاهکار میشه ؛ نمونه اش "good to me" یا "blue orchid" و ....
و اما ... سبک وایت ها؛ شامل راک ،ایندی راک، آلترنیتیو راک ، گاراج راک و پانک بلوزه. از موتیف های بشدت دوست داشتنی و غیر موسیقیایی وایت ها ، استفاده از رنگ های قرمز و سفید و سیاهه. توی تمام آلبوم ها و و تک تراک ها و اجراهای زنده و البته آکسسوار صحنه و سازها و لباس هاشون این ویژگی به چشم میاد! (الانه که شاه رخ یاد اون فیلم آکی کوریسماکی بیفته!!)

آهنگ های دوست داشتنی:

Blue orchid (از شعر توهمی ش و تنظم فوق العاده ش لذت ببرین!)

Seven Nation Army

In the cold, cold night (مگی خواننده آهنگه! و کلی هم واسه عشاق رومانتیک مناسبه! شعرش هم که تابلوئه!)

White moon

You've got her in your pocket (اینم فقط ازش لذت ببرین!)

Take , take , take

Good To ME (توی سوندتراک فیلم ویکر پارک + البوم فیل ، میتونین این آهنگ فوق العاده رو بشنوید)

I want to be the boy to warm your mother's heart

Ball and biscuit (این آهنگ میتونه یک رقیب سر سخت برای کارای هندریکس باشه!و حدس می زنم کمتر از 8/1 درصد از خواننده های وبلاگ از همچین آهنگی خوششون بیاد!)
Icky Thump (رولینگ استون در مورد این آهنگ نوشته : دلیل کمبود ریتم های قوی و شنیدنی راک پیدا شد؛ جمع شدن تمام ویژگی های یک شاهکار توی این آهنگ! البته خودم زیاد با این آهنگ حال نمی کنم!)

پ.ن1: آخرین کار وایت ها یه آلبوم اجرای زنده س. به علت اینکه اینترنت و ذغال خوب -برای سوخت اینترنت- دسترسی ندارم؛اگر کسی از دوستان این آلبوم (ویدئویی)رو با کیفیت خوب داره ، بده ما هم ببینیم. یک در دنیا و صد باز هم در این دنیا! دعاگو میشم!
پ.ن2: این که من باید درباره موسیقی بنویسم، اصرار زکریا بود و گناه خوب نبودن نوشته ها به گردن صاحب وبلاگه!

16 comments:

مریمی گفت...

ببین میم، اون کمتر از 8/1 تیکه ی زننده ای بود :))
مثلا یکی از اون 8/1 بابای من هستش که گوشش به اسم راک آلرژی داره اصلا
کلی کامنتم میومد. به این تیکه که رسید همه‌ش پرید
:)
واسه پ.ن2 هم: خوبه بنویس

مریمی گفت...

اون پستت راجع به ایلام که اولین نوشته‌ت اینجا بودو خیلی دوس داشتم

میم گفت...

منظورم من از یک / هشتم درصد ، گوشخراش بنظر رسیدن این آهنگ برای خیلی از شنونده هاس... نمیدونم چرا بنظرتون زننده میاد؟!؟!
میشه اون همه کامنت رو بنویسن! ... خوشحال میشم نظرتون رو در مورد این گروه بدونم...

مریمی گفت...

در مورد گروه نمی‌خواستم چیزی بگم چون چیزی نشنیده بودم ازشون. در مورد همین جبر دوست داشتنی حوادث و این صحبتا بود
بعد منظورم از تیکه‌ی زننده حرف بدی نبود. یعنی زننده به معنای بد نه، به یه معنای آمیخته با شوخی. تقصیر زکریاس دیگه که من تو این وبلاگ راحت حرف می زنم :)
مشکل از اونجایی شروع شد که من یک هشتم درصد رو خوندم یک و هشت دهم درصد و یادم افتاد به نود و هشت و دو دهم و آری و اینا :)

نعیمه گفت...

باید اول به این کارها گوش کنم بعد نظرم رو بگم

یازده دقیقه گفت...

وای مرسی برا اون اطلاعات خاله زنکی. بخصوص مراسم ازدواج زنش و اینا :0

یازده دقیقه گفت...

میم جان گوگولی یادگیری زبان چه ربطی به وبلاگ شما داره؟!دیگه امروزه زبان یه جور ضرورته،ربطی به اشتیاق و دوست داشتنش نداره.

Amir Alavi گفت...

عالی مرسی

javad گفت...

ببین ذکی جان...نوشتت خوبه ولی چاشنی نداره(اینو الکی گفتم که تریپ هنری بیام)...اصلا غلط کردی که چاشنی نداری...بزار یه خاطره بگم از دوستم دکتر::

موقعیت: خوابگاه دانشجویان دکترا،امیرکبیر...در حال درست کردن غذای گوجه ای ==تماتاو

سکانس 2: ورود دوستان غیر ایلامی(اصفهانی) به اتاق
اصف::: سلام دکتر غذا چی داریم!
دکی::: سلام، راستش گوجه آب( تماتاو=تماته+آب) داریم
اصف::: این که غذا نیست، ما به این میگیم رب!!!

در این لحظه حرکت دوربین کند میشه!! و فرهنگ 2000 ساله تماتاو ما به گند کشیده میشه!!

اینم واسه خنده گفتم!!

تروما گفت...

من یکی از اون آدم هایی ام که فکر می کنم راک نمرده، به گند کشیده شده! پس این گروه جدید یحتمل راست کار منه...

سلمان گفت...

من فقط چندتا تک آهنگ ازشون گوش کرده بودم ولی الان دارم میرم سراغ تورنت ِ عزیز تا همه ی آلبوم هاشون رو داشته باشم!

افسانه سیزیف گفت...

ممنون برای اطلاعات ... من فقط یه کم گیج شدم .. ذکریا کیه؟ یعنی‌ توئی هستی‌ که الان داری اینجا مینویسی یا صاحب قبلی‌؟ یا اینکه این بلاگ چند تا نویسنده داره ؟ من هم شبنم هستم ... اونجا تو بلاگم نمی‌‌خواستم اسمم رو بگم ...

پروفسور دبليو گفت...

من كه از راك و اينا خوشم نمياد چي نظر بدم؟
اينا كه گفتي چين؟ خواننده ن يا سازن؟

پروفسور دبليو گفت...

پس تو قبول كردي از همين اول كه صاحب اصلي بلاگ زكرياس؟ مثل من كه از همون اول صاحب اصلي بلاگ رو سيا مي دونستم و مي دونم

پروفسور دبليو گفت...

خطاب به زكريا:
من هميشه گفتم و ميگم سليقه ي شعريت حرف نداره

ايرن گفت...

In the cold, cold night
اين خيلي خوبه!خيلي!

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com
میم walldivar@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز