۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

Gen.ie In Bottle. Part II

۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

[بخش اول این تحقیق انگشت حیرت به دهان بر!]
خواننده ای که امروز در مورد او می خوانید، به نوعی می تواند در هر چهار گروه قرار بگیرد. تعجب نکنید، او آفتاب پرست نیست! اما خب گاهی اوقات گند می زند به هنرش.او جمع اضداد است. بانو
کریستینا آگیولِرا.
یکی دو ماه پیش، قبل از پخش آخرین آلبوم استودیویی کریستینا ، می خواستم درموردش مطلبی بنویسم. اما بعد از شنیدن آلبوم فرا طبیعی "Bio-ni-c" [بای-آ-نیک تلفظ می شود] از نوشتن آن پشیمان شدم. دلیلش هم اظهر من الشمس است. این آلبوم به حدی مزخرف بود که از این خواننده نا امید شدم. اما مگر می شود با یک آلبوم در مورد این بانوی زیبای آمریکایی حق مطلب را ادا کرد. خب با این مقدمه ی ناجوانمردانه برویم سراغ گذری بر آثار او.
اگر بخواهیم از خواننده های امروزی کسی را در حد و اندازه های کلاسیک خوان های جَز، سول و بلوز یا حتی دیواها بدانیم، بدون شک او کسی نیست جز غول چراغ جادو؛ کریستینا آگیولرا. صدایی به معنی دقیق کلمه ششدانگ؛ "سو.پرانو". حجم فوق العاده بالای صدای او، هر شنونده ای را به تحیر وا می دارد. او براحتی می تواند رِنج صدایش را از یک خواننده ی پاپ به دیوا (کسی مثل بانو ماریا کالاس) یا به یک جَز و بلوز خوان و یا حتی به یک خواننده ی پاپ-دیجیتال آشغال تغییر بدهد. اگر کریستینا در ایران متولد می شد و موسیقی ایرانی تلاوت می کرد، شاید صدایش می توانست خیلی بالاتر از پریسا، الهه ، مرضیه و ... قرار بگیرد. حتی شاید می توانست نعوذ بالله با آوازهای جناب شجریان برابری کند!
یه چیزی میگم، یه چیزی می خونید! صدای این دختر فوق العاده است. اولین بار که صدایش را شنیدم، فکر کردم یکی از تبار خواهران فرانکلین و تنیا ترنر و ... ظهور کرده است. یک سیاهپوست اما خیلی زود به این گناه نابخشودنی پی بردم. او یک سفید بود. یک سفید کثیف!
کریستینا، یک صدا و سیمای به تمام معنا است [بقول خودم!]. زیبا، س.ک.سی و البته همراه با یک صدای ناب که اگر دو ویژگی اول را نداشت، مطمئنا بین منتقدان موسیقی بیشتر محبوب می شد. رولینگ استون هم به دو تا از آلبوم هایش "Stripped" و "Back To Basics" سه ستاره -خیلی خوب- داده است [البته خداییش حقشو خورده ن!].
این خانم ترانه های پاپ خیلی خوبی دارد اما قدرت صدای او را در همان دو آلبوم مذکور که پر از المان های بلوز و ... است، می توانید نیوش کنید. و البته موسیقی متن فیلم برلِسک، آخرین آلبوم او با همراهی شِر "
CHER" [انگلیسیش فقط برای رفع توهم گودر بازان بود!]. خودش نقش اول فیلم است که من ندیدم! داستان فیلم هم از این مرید و مرشدی های هالیوودی است؛ البته این بار رقاصه اند. کریستینا تا حدودی جوانی های شِر را تداعی می کند. بخصوص دامنه ی صوتی شان که تقریبا توی یک رِنج قرار می گیرد. توی این آلبوم برلِسک (یک نوع رقص همراه با استر.یپ.تیز و ادا اطوار در آوردن) دو تراک را شِر خوانده که انصافا زیبا خوانده است. به یاد موسیقی دهه های بیست تا چهل و دهه ی هفتاد شاید.
حرف ما را که قبول ندارید! صدای کریستینا اینقدر هواخواه دارد که کارگردان موسیقی شناسی مثل حضرت مارتین اسکورسیزی، او را برای مستند گروه رولینگ استونز "نوری بر افروز" دعوت کند.
یکی از نقاط ضعف آگویلرا [بنظر من] این است که گاهی اوقات دوست دارد خیلی س.ک.سی بخواند یعنی دقیقا انگار که فیلم پور.نو را از رادیو بشنوید. نمونه ی عینی این فاجعه، آلبوم "بای-آ-نیک" است. این آلبوم مشحون است از آخ و اوخ و اوووووه. یک پاپ-دیجیتال مزخرف. اگر هم خیلی علاقه دارید می توانید دفترچه آلبوم را دانلود کنید که دست کمی از مجله ی پل.ی.بو.ی ندارد![مملو از صور قبیحه و جمیله از کریستینا در پوزیشن های مختلف!] تازه اگر
ویدئوی "امشب خودم نیستم" رو ببینید... لا الله الا الله... .


این هم خلاصه زندگی اش توی چند خط :
کریستینا ماریا آگویلرا، متولد 1980، نیویورک. پدر اکوادری و مادر اسپانیولی- ایرلندی. مثل بلبل اسپانیایی حرف می زند و یک آلبوم به زبان لاتین دارد. عاشق خواننده ای بنام اِتا جیمز است [در حدی که به جونش قسم میخوره!]. بشدت فردین زمان خودش است؛ کلی انجمن خیریه را اداره می کند، برای زنان سرطانی ، برای حمایت از زنان، محافظت از حیات وحش ، مبارزه با خشونتِ درون خانواده ها، ایدز و ... . چند تا جایزه ی گرمی برده. آلبوم هایش بالای 40 میلیون نسخه فروش رفته اند. اولین آلبومش به اسم خودش بوده. با اجرای آهنگ "به سوی تو" از ویتنی هوستون معروف شد. با جاستین تیمبرلیک یک تور دو نفره برگزار کردند و دوتایی هم روی جلد رولینگ استون رفتند. با بچه اش روی جلد مجله ی پیپل هم رفتند. یکبار لخت روی جلد رولینگ استون رفته [البته گیتار روش بود!]. توی کلی تبلیغات هم بوده؛ ماشین، شورت، نوشیدنی، عطر، موبایل و ... . زن ها زیادی رو دیدم که از صداش خوششون نمیاد!.

آهنگ های نیوشیدنی :
Genie In Bottle "غول چراغ جادو"
U Can’t Hold Us Down "شما نمی تونید ما رو محدود کنید"
Oh Mother
Fighter
Hurt
آلبوم "Stripped"
آلبوم "Back To Basics"
آلبوم "Burlesque"

پ.ن1: حوصله ندارم تراک ها رو براتون دسته بندی و گلچین کنم... [بازهم تکرار می کنم] خداییش ملت تنبلی هستین. کل هُم اَجمعین گودر رو شخم می زنید، اونوقت حوصله ی گوش کردن چهارتا تراک رو ندارید!

9 comments:

Abbas گفت...

Reading u, well, it's like drinking Aloe vera, that good.
Thank u Zacharia.

نعیمه گفت...

چه باحال همین الان داشتم Hurt گوش می کردم
یادمه اولین بار که شوهرم شوی کریستینا رو دید شوکه شد. پرسید این چرا این ریختیه؟ گفتم مگه چشه؟ جواب داد من همیشه فکر می کردم یه زن چاق مسن سیاهپوسته.
صداش معرکه است
کسی که بتونه با بوچلی بخونه و کم نیاره یعنی این که کارش خیلی درسته

هما گفت...

من ک اعتراف می کنم تنبلم!!
تو چی؟!

مهتا گفت...

خدا رحمش کرده که تو ایران متولد نشده وگرنه دق میکرد وقتی هنرش کشف میکرد!!

مهرزاد گفت...

اولا که جنیفر لوپز یه اهنگ خیلی خدا داره که الآ نیادم نیس ! ولی به خاطر همون آهنگ من دوسش دارم و بر خودم لازم دونستم اینجا یادی کنم ازش
دوم اینکه ماریا کری اصلاخوشکل نیس خیلی هم خواننده خوبیه
سوم اینکه اگرجه دسته بندی خوب یداشتی ولی مصادیقشو خیلی هول هولکی انتخاب کردی اونقد هول هولکی که ماریا کری رو توی اولی و دومی هر دو آوردی
چهارم اینکه برو کشکتو بساب گوگوش خداس \وگوش خودش یه دسته س گوگوش که اصلا خواننده نیس تو که تجربه پیغمبری نداشتی بدونی خداوحیاشو با صدای گوگوش نازل می کنه چی میگی پس
پنجم اینکه با بقیه بخش اولت موافقم
ششم این کریستینا همونه که یه عکس داره شوهرش دستش توی شورتشه - مرجع ضضمیر ش کریستیناس - ؟ آره؟ همونه؟

عقیق گفت...

سلام
ممنون از احوال پرسی هات
امیدوارم تو هم خوب و موفق باشی
ممنون تر می شم اگه کتاب دوقراضه رو برم بفرستی!

سبا گفت...

سلام. من اینجا می تونم حرف بزنم؟ میم گفت کامنتم به اون پست بالاییه نمی رسه.
حالا اصن چه اصراریه من حرف بزنم، ها؟

سبا گفت...

آخ جوووووووووووووون!

سبا گفت...

یادم رف چی میخاسم بگم!

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com
میم walldivar@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز