۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

عشق مثل سرفه است , پنهان نمی ماند

۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

به تصویر کشیدن روحانیت و حواشی زندگی آن ها در سینمای ایران همواره با ممیزی ها و حساسیت های فراوانی همراه بوده است . به نحویکه باید روحانیت به عنوان قشری مومن و با تقوا که در تمام جریان های سیاسی و اجتماعی هدایت گر توده مردم است تصویر شوند .  از " توبه نصوح " مخلمباف – که مردی سرمایه دار در اثر معاشرت با روحانی مسجد متحول می شود – این جریان در سینمای ایران رعایت شده است تا همین اواخر در فیلم مبتذل و سخیف "اخراجی ها " که تنها کاراکتر مودب و متین , روحانی فیلم بود !
هر کارگردانی هم که سعی کرده است  این قشر را فارغ از این کلیشه ها به تصویر بکشد با اعتراض و بایکوت و سانسور مواجه شده است . نمونه اش فیلم "زیر نور ماه " اثر دوست داشتنی "رضا میر کریمی " و فیلم جنجالی " مارمولک " که اگر اجازه اکران کامل به آن داده می شد پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران می شد .  اکثر توجیه هایی هم که برای این مخالفت ها عنوان می شود توهین به این قشر عنوان شده است . اما اکنون فیلمی در حال اکران است که هم توانسته است چهره تازه و جالبی از روحانیت را تصویر کند و هم مورد تقدیر حوزه علمیه قم قرار گیرد : "طلا و مس " به کارگردانی "همایون اسعدیان "
اگر شغل نقش اول فیلم – آقا سید - طلبگی نبود فیلم به یک ملودرام عاشقانه معمولی اما آبرومند تنزل پیدا می کرد اما نقطه قوت فیلم نشان دادن اعمال و مسئولیت های یک طلبه که برای ادامه تحصیل به تهران مهاجرت کرده است , در مقابل زن و فرزندانش است . همواره برای خود من دانستن این که یک آخوند در منزلش چگونه زندگی می کند , چگونه با زنش عشق بازی می کند یا چگونه با فرزندانش برخورد می کند جالب بوده است !! تابویی که از این قشر در جامعه ساخته اند باعث شده است که زندگی شخصی آنها برایمان جالب و مهیج شود ! این فیلم به بهترین شکل عشق ساده و صمیمی یک زوج را به تصویر می کشد که دیوانه وار همدیگر را دوست دارند اما در بیان آن – با وجود این که 8 سال است که با هم ازدواج کرده اند و 2 بچه هم دارند – مشکل دارند .
بازی " نگار جواهریان " در نقش "زهرا سادات" فوق العاده است ! آنقدر خوب و روان که بازی خوب " مهدی شعیبی " در نقش "سیدرضا " را تحت تاثیر قرار داده است . تنها نکته آزاد دهنده فیلم بازی نچسب و دیالوگ های شعاری سحر دولتشاهی در نقش پرستار است . این فیلم نشان می دهد که روحانیت یک شغل است ! همین ! آنها هم حق دارند که تفریح کنند , عشق بورزند و همراه همسرشان پرده های خانه شان را بکشند و " نی نای نای " کنند !
" طلا و مس
کارگردان : همایون اسعدیان
فیلنامه : حامد محمدی
بازیگران : مهدی شعیبی – نگار جواهریان – سحر دولتشاهی -جواد عزتی
97 دقیقه "

پ.ن : تهیه کننده فیلم – منوچهر محمدی – پیش از این فیلم " میم مثل مادر " , "مارمولک " , " ارتفاع پست " , "زیر نور ماه " و " از کرخه تا راین " را تهیه کرده است .
پ.ن 2: پسر جوان پرویز پرستویی در "آژانس شیشه ای " را به یاد دارید ؟ او " مهدی شعیبی " است !
.

19 comments:

علامت سوال گفت...

فعلا قصد مردن ندارم!
هنوز تو کف رقصنده در تاریکیم. احساس می کنم دیدن یه فیلم دیگه از فون تریه ریسک بزرگیه...دیوونه کنندست...اعصابشو تو خودم نمی بینم باور کن
سلام
بی مرام آره ولی هستم همین اطراف :) تو کم پیدایی.
صفت مبتذل و سخیف چقدر به اخراجیها میاد...خوش گذشت!

Morteza گفت...

عادت بدی دارم و آن اینست که یا چیزی را کامل می خواهم یا اصلا نمی خواهم ... نمی دانستم "مارمولک" سانسور شده بود ... خرده نگیرید ... زیاد اهل سینما نیستم ... در مورد احساست نسبا به زندگی یم آخوند باید بگویم من هم همین احساس رو داشتم یک زمانی .. خیلی وقت است که دیگر ندارم ... می دانم چطور زندگی می کنند

ماهی کوچولو گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ایرن گفت...

من نمی دونم چرا این همه فوق العادگی بازی جواهریان رو من توی فیلم ندیدم!نمی دونم!ولی به نظرم یه کم داری اغراق می کنی تو بازی خوب جواهریان!آن چنان هم خوب نبود!
فیلم کلیشه بود و حتی نتونسته بود یه موضوع تکراری رو به نحو جدیدی نمایش بده!تفکرات و جبه گیری های مردم نسبت به قشر روحانی و این که اونا هم مثل ما زندگی می کنند و اهل عشق و حال و عاشقیت هستند!و یک روحانی خجالتی که می خواد راه بیافته در بازی زندگی!نمی دونم!من کلا با فیلم حال نکردم!

Unknown گفت...

چقدر باید فیلم ببینم !!! وقت آزادم کو ؟ !

حماقت نکن گفت...

جالب بود ، از نظر قصه البته ... نظرات تخصصیمو !!!! بعد دیدن فیلم واسه خودم نگه می دارم !!!!

عقیق گفت...

فیلم خوب و ابرو مندی بود! من از نزدیک با زندگی طلبه های جوون آشنام و به نظرم فیلم خوب تونسته بود زندگی و روابط یک طلبه ی ساده رو نشون بده! زندگی ساده ، محدودیتها و برخوردهای دوگانه ی مردم در جامعه که یا برای روحانیت چنان شان و درجه ای قائلند که دست و پای طرف رو می بندن و یا چنان دید خصمانه ای دارن که تا نیش و کنایه و متلکی بارشون نکنن ول کن نیستن!

هما گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
هما گفت...

این فیلم رو ندیدم اما نگار جواهریان با گرفتن سیمرغ نشون داد که بازیگره
تابو شکنی های مارمولک و زیر نور ماه خصوصا تو اون سالها(هرچند الان...)رو دوست داشتم

ماهی کوچولو گفت...

سلام
خیلی علاقمند شدم که این فیلم رو ببینم
من همیشه نگار جواهریان رو دوست داشتم
حتی اون موقع ها که هنوز بازیگر خوبی نشده بود!

ماهی کوچولو گفت...

و اینکه اره من اون کتاب اوریانا فلاچی رو چند سال پیش خوندم و خیلی هم ازش لذت بردم
زیاد تو قید مترجم نیستم
اما یادمه که اون کتاب رو خیلی دوست داشتم و خیلی باهاش ارتباط برقرار کردم
راستی این رو هم بگم که مردها زیاد با اون کتاب ارتباط برقرار نمی کنن
شاید چون جنس کتاب کمی زنانه است
منظورم احساساتیه که تو کتاب جریان داره
به هر حال من دوسش داشتم امیدوارم شما هم از خوندنش لذت ببرید

mahsa گفت...

به نظر من اینکه همیشه این قشر اونجوری نشون داده شده تقصیر خودشونه.از بس همیشه خودشون رو تافته ی جدابافته و حتی در اکثر موارد برتر دیدن.کلا با سینمای این روزای ایران حال نمیکنم اصلا.محتوا و مغز نداره.البته من اینطور فکر میکنم.

یازده دقیقه گفت...

من عاشق بازی فوق العاده ی نگار جواهریان بودم در این فیلم..

somaye گفت...

1 . طلا و مس رو هم تا یکی دو روزِ اینده میرم و می بینمش ، فقط به خاطرِ نگار جواهریان عزیز .
2. به میم : می دونستی نگار جواهریان مترجمِ قابلیه؟!

مائده گفت...

سلام. من هنوز این فیلم رو ندیده ام. دیشب ماهی ها عاشق می شوند رو بالاخره دیدم. توی سینما که رفته بودم ببینم کار پیش اومد و مجبور شدم بیام بیرون و تو این 3 سال نشده بود ببینمش. دوستش داشتم...

نعیمه گفت...

یادمه دکتر شریعتی در یکی از کتابهاش نوشته بود امامان انسانهایی مافوق هستند که ما اونها رو تبدیل به مافوق انسان کردیم.
این روزها داریم همین کار رو با روحانیون می کنیم.

یک مالیخولیایی گفت...

سلام،من ندیدمش،باید جالب باشه...در مورد روحانیت شاید خودشون هم نمی دونن چه طور باید زندگی کنن.به خاطر نگاه مردم یا به خاطر همین تابوها.باید سخت باشه.

ماهی کوچولو گفت...

باز هم سلام
می خواستم بدونم شما فیلم "چند کیلو خرما برای مراسم تدفین" رو دیدید؟

مرشد گفت...

در مورد پست There will be fine ت مرسي بابت معرفي كتاب
توي فيلم درجه دو املي پولن آملي از زبون بابابزرگش بود شايد كه مي گفت آدمي كه ضرب المثل بلده نمي تونه بد باشه من اين قانون رو يه جور ديگه براي خودم دارم: ادمي كه كتاب معرفي مي كنه نمي تونه بد باشه
مترجم هم فقط عبد الله كوثري

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز