۱۳۸۹ خرداد ۲۵, سه‌شنبه

خاص های الخاص

۱۳۸۹ خرداد ۲۵, سه‌شنبه


" این که کاری نداره ! منم می تونم از اینا بکشم ! " این احتمالا اولین جمله ای است که بعد از دیدن نقاشی های آبستره " هانیبال الخاص " بر زبان می آورید . تا حدودی حق هم با شماست : شکل هایی ساده که شما را به یاد نقاشی های دوره دبستانتان می اندازد , رنگ های خالص که مرزی ندارند و بدون هیچ خط بینابینی در کنار هم استفاده شده اند . اما این سبک – آبستره - علی رغم سادگی ظاهری در درون خود از پیچیدگی ها و ظرایفی برخوردار است که باعث شده است کم تری نفاشی بتواند در این سبک شاهکار خلق کند و ماندگار شود . چیزی شبیه اصطلاح " سهل و ممتنع " که برای اشعار حضرت سعدی به کار می بریم .
استاد " هانیبال الخاص " هشتاد ساله شده است و این اتفاق اینقدر برای اهالی هنر مهم است که به این مناسبت نمایشگاهی از کارهایش را در "خانه هنرمندان تهران" به راه بیاندازند . ایشان که در سال 1357 فوق لیسانس هنرهای تجسمی خود را از دانشگاه "ایلی نویز شیکاگو " گرفته است ,از همان زمان به تحقیق در آداب و رسوم قومیت های مختلف ایران پرداخته است و آن ها را به زیبایی هرچه تمام تر در آثارش منعکس کرده است . بخش دیگر نمایشگاه کارهای "فیگوراتیو " استاد است .  شاملو , فروغ و به خصوص نیما موضوع اکثر پرتره های ایشان است . رنگ ها و فرم های به کار رفته در فیگورهای استاد به خوبی حال و هوا و روحیات شاعر را نشان می دهد و از این جهت حائز اهمیت هستند . به شما توصیه می کنم که در روز 29 خرداد از نمایشگاه بازدید کنید چون چند نفر از شاعران زنده ! در آن روز مدل استاد می شوند تا تابلوی بزرگ " پرتره شاعران " ایشان تکمیل تر شود : تابلویی که ایشان از سال 79 شروع به کشیدنش کرده است و قرار است همه شاعران معاصر در آن ترسیم شوند .
وقتی مبهوت فضای کارهای استاد در گالری "ممیز" شدید – که توصیه می کنم اول از این گالری دیدن کنید – به گالری "زمستان " بروید تا شاهد تابلوی غول پیکر و زیبای استاد باشید : قوم آشور  .مفاهیم بزرگی مانند زندگی , مرگ , آداب و رسوم , اهریمن و مذهب در این تابلو به طرز استادانه ای به تصویر کشیده شده اند . " شاهکار " کوچک ترین کلمه ای است که این تابلو را توصیف می کند .
 بعد از این که به گالری "پاییز " بروید و تابلوی "مرگ" استاد را ببینید که در بومش مرگ را با تمام تلخی , بزرگی و سردی اش به دام انداخته است دیگر این اسم را تا ابد به یاد دارید و دعا می کنید که سالیان سال زنده بماند : هانیبال الخاص .
پ.ن : برای دیدن نمایشگاه تا 2 تیر مهلت دارید . توصیه می کنم برای لذت بصری بیش تر به همین ترتیب از گالری ها دیدن کنید : ممیز – زمستان – پاییز .
.

13 comments:

من گفت...

خیلی دلم میخواست میتونستم برم نمایشگاهش..اما فرصت و برنامه اش جور نیست برام!
اگر رفتید جای من رو هم خالی کنید..:(

من گفت...

یه سوال!
اینجا چرا هر بار که میخوام کامنت بذارم باید نمایه انتخاب کنم و بعد دوباره ثبتش کنم؟

Unknown گفت...

زکریا الان من به چشم یک شهرستانی حسود بهت نگاه می کنم. از آنهایی که راه می افتند توی برهوت شهرشان که اثری از هنر درش نیست زیر لب نفرین می کنند.
آخر من چطوری توی امتحانا با این وضعیت پیچیده بیایم تهران خانه ی هنرمندان ؟ خدایــــــا منو بکش !

لیلیت کامل گفت...

رنگ وبلاگتو عوض کن چشمو نمیزاره بخونیم. دمت گرم مطلب وبلاگ باید اینجوری کوتاه و مفید باشه. یکم تیر حتما" میرم یه سر می زنم ای کاش آدرس خیابونم میذاشتی

سلمان گفت...

بابا این همه هنری علمی فرهنگی مینویسی خب ماها که هیچی سرمون نمیشه چی بگیم آخه؟ :دی

لیلیت کامل گفت...

awww great "pen friend" that is word I have been looking for long time I am sure that you are better than me in english either you belive or not I will learn frome your style in writting you made me glad by your reply I will be back and we will iniciate our bilateral task I wish best for u dear mim.

لیلیت کامل گفت...

and I think there is big diferent between me and hoseyn panahi I tell u another time and I dont want to value his uique style

آذر گفت...

درود
آذرم نویسنده ی دیگه ی خاک خوران.مطلب آخرو من نوشته بودم
ممنون که سر می زنی.

آذر گفت...

مطلبتو خوندم عالی بود

هما گفت...

درود
منم گاهی نقاشی میکشم.پارسال هم با چند تا از دوستا نمایشگاه زدیم.
البته ابستره کار نکردم(بیشتر رئال گاهی هم سو رئال)
کاش بتو نم برم ببینم!

هما گفت...

کشیدن نقاشی ابستره مهارت نمی خواد بیشتر یه ذهن خلاق و بدون مرز نیاز داره.
ممنون از مطلب خوبت.

افسانه سیزیف گفت...

کارش رو دیدم تو اینترنت ... جالبند.

و اما "خانه هنرمندان" .. یکی‌ از جاهایی‌ است که همیشه دلم براش تنگ می‌شه. یه مدتی‌ تو خیابون ویلا زندگی‌ می‌کردم و هر هفته اونجا بودم.....

حماقت نکن گفت...

سلام رفیق
حتما میرم . اما یه لطفی کن آدرس گالری رو بده . شاید منم از این به بعد آبستره کشیدم !

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز