۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

همه چیز نزد ایرانیان است و بس !

۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

" عجیب است که این[موضوع] با این گستردگی مطلب در ادبیات و تاریخ ما تا کنون در نوشته مستقلی فراهم نیامده است . شاید علت قبحی است که در این موضوع است . این کتاب هم ممکن است به مذاق عده یی خوشایند نباشد اما چه می توان کرد ؟ این هم یکی از جریان های تاریخی – اجتماعی ما بوده است "
زبان فارسی زبانی است بسیار غنی و سرشار از امکانات و ویژگی هایی که منحصر بفرد است .یکی از مهم ترین این ویژگی ها این است که در آن فعل و ضمیر برای مونث و مذکر ,یکسان استفاده می شود بر خلاف سایر زبان های زنده دنیا مانند عربی , فرانسه و انگلیسی که بر حسب جنسیت مخاطب فعل ها و ضمایری جداگانه به کار می رود . همین مسئله باعث شده است که شاعران ایران زمین در اشعار و متن هایشان از معشوق مبهمی سخن بگویند که ما اغلب فکر کرده ایم که لابد باید مونث باشد اما در اکثر سبک ها و دوره ها به جز دوره پهلوی مذکر است ! کتابی که می خواهم در این پست آن را معرفی کنم با دلایل و مستنداتی قوی این مسئله را اثبات کرده است : کتاب " شاهد بازی در ادبیات فارسی " تالیف "دکتر سیروس شمیسا "
مثلا درباره این غزل معروف حضرت حافظ که { پیرهن چاک و غزلخوان و صراحی در دست / نیمه شب دوش به بالن من آمد بنشست / سر فرا گوش من آورد به آواز حزین / گفت ای عاشق دیرینه من خوابت هست ؟} توضیح می دهد که در شهرهای قرون وسطایی , معشوقی که بتواند نیمه شب با این وضعیت از خانه خارج شود و به دیدار عاشق بیاید مسلما مذکر بوده است زیرا زنان حتی در ساعات آخر عصر هم نمی توانستند به راحتی در معابر شهری ظاهر شوند .
جالب تر این که در این کتاب می خوانیم که این کار { هم جنس بازی } که از آن به تعابیر مختلفی در ادبیات ما یاد شده است و معروف ترین آن ها امرد بازی ( به فتح الف و سکون میم و فتح حرف ر ) و شاهد بازی است در دوره صفویه شکلی قانونی داشته است و امرد خانه هایی زیر نظر دولت فعالیت می کردند و به دولت مالیات می دادند و صحنه های امرد بازی به قدری رایج بود که می توانستی آن را در گوشه خانقاه ها و مدرسه ها ببینی ! کتاب بیش تر جنبه تحقیقی دارد و به بیان علت رواج همجنس گرایی در ایران که حدود هزار سال سابقه دارد نپرداخته است اما از اشارات آن می توان حدس زد که چون در جامعه ایرانی زنان حق حضور و همراهی با مردان را نداشته اند تنها راه ارضای غریزه و میل جنسی پرداختن به معشوق مذکر بوده است . هرچند که دکتر شمیسا یکی از مهم ترین وظایف جمال باز (فاعل) به امرد(مفعول) رامراقبت و به سر و سامان رساندن آن را بیان کرده است . مانند یک پدر معنوی .
کتاب به بهترین نحو به توضیح لغات و اصطلاحات امرد بازی در دوره های مختلف شعر فارسی پرداخته است و مفاهیم آن را بیان کرده است و تصویر تازه ای از شعر و نثر فارسی در ذهن ایجاد می کند . خواندن این کتاب فوق العاده را به تمام عاشقان ادبیات ایران توصیه می کنم
"شاهد بازی در ادبیات فارسی
نوشته : دکتر سیروس شمیسا
انتشارات فردوس
270 صفحه "
پ.ن : ظاهرا چند سالی است که کتاب تجدید چاپ نشده است . اگر کتاب را پیدا نکردید و اگه مایل بودین به من میل بزنید تا نسخه PDF کتاب رو براتون بفرستم .
.

12 comments:

یلدا گفت...

اگه نسخه pdf اش و واسم نفرستی سکته می کنم.
Hyper.labor@gmail.com

نسیم شفیعی گفت...

درود بر زکریا(اینبار درست گفتم)
در این براه چیزی نشنیده بودم.اما خوب از اونجایی که اهل شعر و شاعری و حاشیه های اطرافش نیستم تا پست بعدی صبر میکنم.
شاد زی

علامت سوال گفت...

عجب!!!حد اقل در مورد اشعار حافظ دیگه به این موضوع فکر نکرده بودم...باید جالب باشه این کتاب لطفا وقت کردی بفرست.
خوب شد یه سر به من زدی...خیلی شاکی بودم!معلوم نیست کجایی!

هما گفت...

درود
خوشحالم که برگشتی
پست های قبلیتون رو خوندم اما ببخشید که...
در مورد زبان فارسی باید بکم که همون طور که گفتی زبان غنی و قدرتمندیه و اینکه مذکر و مونث در این زبان با ضمیر های یکسان به کار میرن به این دلیله همیشه گفتم که از باستان تو ایران بین زن و مرد تفاوتی نبوده و این ریشه تو فرهنگ غنی ما ایرانی ها داره
وامراد بازی رو که گفتی تصاویرش رو توبناهای دوره ی صفویه ی اصفهان(چهل ستون و...)میتونی ببینی.
سپاس برا مطالب مفیدتون
شاد زی روز افزون و پاینده

تارا گفت...

منم میتونم خواهش کنم که نسخه ی پی دی افش رو داشته باشم؟
حتما باید بخونمش..
rava008@gmail.com

نعیمه گفت...

جالبه این مطلب را در جایی شنیدم و از اون جالب تر این که یک نفر دیگه در همونجا اصرار داشت که بگه خیر این معشوق پنهایی خداست.

دانشجو گفت...

با سلام
اینجانب دانشجوی دوره کارشناسی رشته روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی هستم و برای تکمیل پایان نامه ام نیازمند تکمیل پرسشنامه هایم توسط دانشجویان دانشگاه های آزاد شهر تهران هستم. موضوع پژوهش من بررسی رابطه بین ابعاد عشق و تعدادی از ویژگی های فردی می باشد و برای پرکردن پرسشنامه ها حداقل شرط لازم این است که آزمودنی هم اکنون داری رابطه عاشقانه با شخصی دیگر و یا افکار عاشقانه درباره شخصی دیگر باشد. لازم به توجه است که نمونه من بایستی از دانشجویان دانشگاه های آزاد تهران باشد ولی شرکت تمامی دانشجویان کشور در این پژوهش مجاز است وجواب آزمون به آنها داده خواهد شد. در پایان خواهشمند است فیلد مربوط به دانشگاه را بدرستی پر کنید تا در انتخاب اعضای نمونه پژوهش دچار اشتباه نشویم.
برای شرکت در آزمون آدرس زیر را در مرورگر خود کپی کنید و کلید اینتر را فشار دهید.
Azmoon.freei.me
از مسئول وبلاگ خواهشمندم برای اعتلا و پیشرفت سطح علمی جامعه این آگهی را حذف نکند تا سایر بازدیدکنندگان هم در صورت تمایل بتوانند شرکت کنند.
با سپاس

Pemi گفت...

راستش یکی از بیت‌های سعدی هم هست که مستقیم گفته "اى پسر دلربا وى قمر دلپذير / از همه باشد گريز وز تو نباشد گزير" که خیلی وقت بود فکرمُ مشغول کرده بود. البته شاید از زبان یه دختر نوشته باشه نمی‌دونم. در هر حال شاعر می‌تونه خودشُ جای هر کسی بذاره و از زباش شعر بگه.

چاقانه گفت...

سلام من اين كتاب رو نخوندم اما مطلب در اين مورد تفاسير زياد خونده ام . در مملكتي كه به اسلاميتش كاري نداريم ، عوامش در تمسخرمردي كسي در فحش ها و فضيحت هايش ...وني را به كار مي رد بعيد است كه جماعتي به همجنس بازي از خانه خارج شوند مگر در حرم سراها به دنيا بيايند و پايشان را از آنجا بيرون نگاشته اشند .

حماقت نکن گفت...

هر سبزه که بر کنار جویی رسته است.
گويی ز لب فرشته خويي رسته است.
پا بر سر هر سبزه به خــواری ننهی.
کان سبزه ز خاک لاله رويی رسته است .

مشخصه که سبزه بر لبان هرکس نمی روید !

negar گفت...

خوب شاهد اصولا صفت مذکر بوده!اما وقتی نسخه پی دی افش رو یه رفیق خوب میتونه بفرسته چرا برم دنبال کتاب؟؟

ناشناس گفت...

حالا می فهمم که اون روز تو کتابخانه "ایران زمین" که تو رو دیدم چرا با سر رفته بودی تو قفسه کتاب ها!!!
کسایی مثل تو آدم رو سر ذوق میارن.

برومند.
(اگه اون بالا "ناشناس" زده مهم نیست به این میگن پارادوکس!)

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com
میم walldivar@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز