۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

درود بر مصدق با لهجه ای عربی

۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

آدم سیاسی نیستم . اما همیشه سیاست خودش را به نحوی به زندگی ام دوخته است ! اصلا مگر در ایران می شود اهل مطالعه بود و سیاسی نبود ؟ مگر می شود به این فکر نکرد که چرا ما درجا  می زنیم و دنیا دارد به چه سمت هایی می جهد  ! اما همیشه متنفر بودم که سیاست را در تمامی زمینه ها دخالت دهم ! به همین علت در جنبش پس دادن "کافه پیانو" شرکت نکردم , برایم مهم نبود که چرا مرحوم "میرمیران" معمار محبوب دولتی ایران بود ,  از فیلم "سنگسار ثریا" متنفر بودم , بعد از اجرای عصار در همایش ایرانیان خارج از کشور در کمپین "تنفر از عصار " در فیس بوک عضو نشدم و از اظهارات شجاعانه و منطقی "رحیم مشایی" درباره ی مکتب ایران دفاع کردم هرچند که از شخص خودش متنفرم !
به همین دلیل " زنان بدون مردان " را با کمی ارفاق فیلمی متوسط دیدم که سعی کرده است حرف های بزرگی را با هم بزند : کودتای 28 مرداد سال 32 و سقوط مصدق , شرایط ناگوار اجتماعی زنان ایرانی , جدال سنت و مدرنیته , وطن پرستی و فضای اجتماعی آن دوران و دقیقا به همین علت نتوانسته است هیچ کدام را به خوبی نشان دهد ! " شیرین نشاط " که فیلنامه اش را از کتابی به همین نام از "شهرنوش پارسی پور" اقتباس کرده است آنقدر خود را درگیر بعد سیاسی فیلمش کرده است که از جنبه های سینمایی و هنری آن غافل شده است و انتظار دارد لوکیشن های کشور مراکش را- با عناصر معماری شاخصش – به جای تهران سال 32 و مردمی که با لهجه مشخص عربی در جمایت از مصدق شعار می دهند را به عنوان مردم قهرمان و آزاده ایرانی فرض کنیم !
فیلم به جز طراحی لباس و صحنه های داخلی که قابل قبول و باورپذیر هستند , تنها یک سکانس – صحنه ای که دختر روسپی خودش را در حمام از شغلش تطهیر می کند - و چند نمای قابل قبول دارد که آنهم به لطف تجربه های عکاسی شیرین نشاط شکل گرفته است و با این حال جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ونیز را دریافت کرده است و خود حدیت مفصل بخوان از این مجمل !
"زنان بدون مردان
کارگردان : شیرین نشاط
بر اساس کتابی به همین نام از شهرنوش پارسی پور
لینک فیلم در IMDB
.

16 comments:

لني گفت...

پسر تو اين فيلمو روز 28 مرداد ديدي آره؟
من فيلمو نديدم ولي حدس مي زدم يه همچين چيزي باشه
اينو به جاي چارشنبه لعنتي بهم بده!
سلام
صبح بخير

ليليت کامل گفت...

اين تصوير که گذاشتي اگه جزوفيلم هست منوياد يه ترانه کالت انداخت همونکه تصاويرش انيميشني ميگه "عاشق بودم ولي نفهميدي "خوانندش يکيه به اسم عباسي بعدش دختره خودشو پرت ميکنه پائين. عجب زيباس!اينکه خودشو پرت ميکنه پائينوميگم.

maryam.E گفت...

من ندیدم :D
اما اون کمپین تنفر از عصار خیلی مسخره‌اس. یا کمپین ضد هدیه تهرانی، یا تنفر از ارغوان رضایی! از اون ورم اظهارات زیبای نماینده های مجلس درباره شجریان
باباشونم اگه باهاشون همعقیده نباشه می‌خوان خونشو بریزن

حماقت نکن گفت...

تیزر این فیلم رو تو یاهو دیدم خیلی دلم میخواست ببینمش اما حالا که اینجوری گفتی ... راستی از کجا گیر آوردی این فیلمو ؟

هما گفت...

اینجا اگه نخوای هم بازسیاست...
این فیلم رو دیدم جز همون چند تا نما چیز خاصی نداشت تازه من وسطاش داشت خوابم می گرفت

نعیمه گفت...

لعنتی تو این مملکت حتی هوایی که تنفس می کنیم سیاسیه.

mohsenplasma گفت...

در تمام گزاره های پاراگراف اول باهات موافقم جز پس دادن کافه پیانو. چون نداشتمش. اگر هم داشتم واسه مخالفت با طرف می دادمش به دوستی که اونو می خواد تا نره یکی دیگه بخره!

Unknown گفت...

ااا نه اینجوری زحمتت میشه ... منم خجالتی !! اما اومدم تهران حتما خفتت می کنم این رو به علاوه المر گنتری ازت می گیرم .

Hel. گفت...

کنجکاو شدم. شاید ببینمش.

لني گفت...

باز ما لااقل يه شعر از اخوان داشتيم شما خيلي به گا بودين كه موسوي گرمارودي مي خوندين! (چقد زود جواب كامنتتو دادم) يه برنامه بذار شب ببينيمت

Morteza گفت...

وای بر من گشاد ... می دونی این رمان از شهرنوش پارسی پور چند سال هست که داره تو کامپیوترم خاک می خوره .. برم بخونمش بعد هم فیلمش را نگاه کنم .. چون معتقدم هر فیلمی که از روی یک کتاب یا رمان تبدیل به فیلم میشه اول باید کتابشس را بخونی ... مثل کتاب و فیلم "کوری" که به نظرم فیلمش نتونسته بود حق مطلب را به خوبی ادا کنه

یازده دقیقه گفت...

باید فیلم خوبی باشه. ولی با مرتضای یات های مچاله شده موافقم. باید اول کتاب را خواند.دداش

یازده دقیقه گفت...

دداش آخر نمیدونم چی چیه ته کامنتم!!! اگه میتونی پابلیشش کن.

لني گفت...

مي بينم كه بعد از اون شروع آتشين وبلاگ نويسي به گل نشستين!

ناشناس گفت...

هوم. دیدمش.

ماهی کوچولو گفت...

خوشم اومد
یاد اعترافات خودم افتادم که می گفتم کاری به کار بقیه ندارم و هر کاری بخوام می کنم
کاش در مورد سعی در ایجاد نماد تو فیلم که بیشتر باعث گنگ شدن فیلم شده بود (به خاطر اجرای ضعیف) هم حرف زده بودی
راستی فیلم رو از کجا اوردی؟!
D;

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز