۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

چهل و دو سالگی ات مبارک

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه


موسیقی کلاسیک ابتدای فیلم شما رو در جا میخکوب می کنه ! چند گوریل رو می بینید که با سر و صدای زیاد سعی در حفظ قلمروشون دارن , شب از صداهای ناآشنا بیرون می ترسن , با یک تکه استخوان سلاح درست می کنن و بعد چرخش اون استخوان در فضا با تدوین محشر "ری لاوجوی" تبدیل به یه سفینه فضائی در کهکشان میشه و ناگهان از فضای بدوی ابتدای فیلم پرت می شید به فضائی مدرن در یک سفینه فضائی ! بی آن که متوجه بشین ,بیست و پنج دقیقه از فیلم -بدون دیالوگ- سپری شده و شما از حیرت پلک هم نزدین ! بله ! شما در حال لذت بردن از شاهکار "استنلی کوبریک " هستید :
"2001: یک ادیسه فضائی"
چهل و دو سال از اکران این فیلم می گذره و هنوز هم این فیلم قابل اعتناست . با این که همیشه در  رده های بالای فهرست بهترین های تاریخ سینما بوده اما همون قدر که طرفدار سینه چاک داره , مخالف هم داره ! تا جائی که منتقد مشهوری مثله "آندرو ساریس" فیلم رو چیزی در حد عکس های کهکشانی مجله "Life" توصیف کرده ! اما همه روی یک این نکته توافق دارن که ادیسه فیلم "مهم"یه و اگه مهم نبود جا برای این همه بحث و جدل و دلیل آوردن نداشت .
"کوبریک" نشون داد چیزی که باعث ماندگاریه افسانه های علمی در سینما میشه , ترفندها کامپیوتری و جلوه های پر زرق و برق و احمقانه نیست بلکه خود داستان و کیفیت روایت اونه . به همین دلیل این فیلم بعد از این همه سال با وجود ضعف هائی که مخاطب امروزی -بعد از دیدن فیلم هائی مثل"آواتار"- در دکور و جلوه های ویژه اش حس می کنه , هنوز نفس می کشه و تونسته از پس بیان یه مسئله بزرگ بربیاد: تکامل بشر  و رابطه انسان با ماشین.تاثیر این فیلم فقط بر سینما و فلسفه و زیست شناسی نبود . دکورها و مبلمانی که در سفینه "دیسکاوری" به کار گرفته شده بود , تا سال ها منبع الهام طراحان داخلی و مد بود .
و حالا بعد از چهل و دو سال هنوز ما با حیرت بیت معروف مولانا "از جمادی مردم و نامی شدم / وز نما مردم به حیوانی شدم " رو زمزمه می کنیم و از خودمون می پرسیم "دیوید بومن" با این که در پایان فیلم به یکی از میمون ها تبدیل نشد اما آیا لزوما به چیزی کامل تر از "بومن" تبدیل شد؟
"2001: یک ادیسه فضائی 2001:A Space Odyssey 
کارگردان و تهیه کننده : استنلی کوبریک
نویسندگان : کوبریک و آرتور سی کلارک ( بر اساس رمان قراول نوشته سی کلارک )
139 دقیقه – محصول 1968 آمریکا
لینک IMDB فیلم "
پ.ن :" 2001 , فیلم محبوب دو دسته از افراد است : دوستداران حرف های بزرگ و گیج کننده و دوستداران شگفتی های دوربین و نور و ماکت . باید به هوش کوبریک آفرین گفت چرا که ممکن است اعضای این دو دسته وجه اشتراک های زیادی با هم نداشته باشند (کامبیز کاهه-مجله دنیای تصویر-شماره 74)
پ.ن 2: از قضیه این که روس ها اعتقاد دارند که سفر آمریکائی ها به ماه صحت نداره و همه اون تصاویر و عکس ها توی استودیو گرفته شده خبر دارید ؟ فکر می کنید اون ها کارگردان های این شوی آمریکائی رو کی می دونن ؟ درسته ! استنلی کوبریک و آرتور سی کلارک ! دلیلشون هم اینه که "ناسا" فقط واسه این فیلم بود که تجهیزات و لنزهای مخصوصش رو در اختیار سینما گذاشت .
پ.ن3:تا به حال چند بار این صحنه رو توی سینما دیدید که یهو یه سفینه با یه صدای مهیب منفجر میشه ؟!  در حالیکه می دونیم در فضا , صدا تولید نمی شه ! تا سال های سال فقط "کوبریک" تیزبین این اصل رو در سینما رعایت کرده بود .
.

8 comments:

دختر کوچولوی شاد گفت...

عالی بود . عالی . خیلی خوب از این فیلم دفاع کرده بودی

maryam.E گفت...

پ.ن 2 رو یه بار تو جام جم خونده بودم. قبلنا که شاید هنوز میشد تحملش کرد. نمیدونم چرا به جای اینکه به آمریکا بدبین باشم به روسیه بودم
هنوزم
و همیشه
چرا اینقد تبلیغات ضد آمریکایی اثرگذاره ها؟ آخه چرا؟ :D
پ.ن 3 هم حظ کردم از خوندنش. دقت نکرده بودم واقعا

حماقت نکن گفت...

این فیلمو دیدم . مهمتر اینکه کتاب رو هم خوندم . اما برای الان فیلم یه کم خسته کنندست بخاطر اینکه بیش از حد ( باز هم واسه الان ) هی ماکت های چرخان و سفینه ها رو نشون میده . اما در نوع خودش واقعا جالبه . هنوز هم تو کف سکانس آخره فیلم هستم وقتی بومن هی به خودش که پیرتر میشه نگاه میکنه بی نهایت لذت بردم از اون سکانس . اما فیلم رو با لذت ندیدم یعنی فقط چون مال کوبریک بود و اسکار بود و کلاسیک بود نگاهش کردم که یه همچین جایی بگم من این فیلمو دیدم ... حالا نمیدونم اگه کسی بلده چطوری از دیدن این فیلم لذت ببره به من هم یاد بده ؟

با اجازت لینک هم کردیم شما رو

سلمان گفت...

سلام
پ.ن 3: خیلی برام جالب بود. تاحالا بهش دقت نکرده بودم :دی

SOMAYEH گفت...

من اینجام ، آدرسمو گذاشتم دوست د اشتی بیااا سر بزنبه وبلاگم .
آواتار مثلِ یک بازی کامپیوتری بود ،خیلی مسخره بود ... و اما این عینِ فاجعه است که من هنوز از کوبریک فیلمی ندیدم !
پی نوشتا عالی بودند .

ایمیل : jody_salivan@yahoo.com

ايرن گفت...

كوبريك ذو دوست دارم
اوديسه ي فضايي شاهكاره به نظرم..و البته سكانس اول فوق العاده است!

ايرن گفت...

تو مجموعه ي پاريس دوستت دارم فيلم گاس ون سنت عاليه!قبول دارم حرفتو...ببخشيد كه جاش انداختم!

بی تا گفت...

البته از همنام چیزی بیشتر هستند... ایشون خود همون گروس خان عبدالملکیان هستند

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز