۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

ای عشق همه بهانه از توست !

۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه


نمی دونم چه چیزی شما رو متقاعد می کنه که یه کتاب رو بخونید ! اما فکر می کنم یکی از مهم ترین پارامترهاش شهرت نویسنده کتابه . خوب پس بذارین این پست رو اینجوری شروع کنم :
فکر می کنم نمایشنامه نویسی که اولین اجرای کارش 84 هفته روی صحنه باشه اونم توی قلب تپنده تئاتر دنیا – برادوی – و تنها نمایشنامه نویس زنده ای که تو اون جا سالنی به اسمش باشه,شما را قانع کنه که نمایشنامه "اتاقی در هتل پلازا" اثر "نیل سایمون" رو بخونید .
لعنتی ! چرا فراموش کرده بودم که بعضی ها به ازای جوایزی که اون نویسنده به دست آورده تن به خوندن کتاباش میدن ؟! برای این گروه هم باید بگم که "نیل سایمون" دوبار جایزه "تونی" و یک بار جایزه معتبر "پولیتزر" رو کسب کرده .
نمایشنامه در 3 پرده و به کمک عوض کردن کسایی که در اتاق شماره 719 هتل اقامت می کنن سعی داره بحران عشق , عدم درک متقابل نسل ها و نبود امنیت عاطفی رو در گروه های سنی مختلف جامعه آمریکا نشون بده . جامعه ای که کم کم همه چیزش داره رنگ پول به خودش می گیره . جامعه ای که به قول "رضا امیر خانی" در "بیوتن" : "اون جا آدم از پول درآوردن زندگی نمیکنه , بلکه از پول خرج نکردن زنده اس !".
نثر نیل سایمون ساده و روانه و  برخورداری از یک طنز تلخ از ویژگی های اغلب کاراشه . به همه ی این چیزایی که گفتم ترجمه خوب و روان "شهرام زرگر" رو اضافه کنید و خودتون رو برای خوندن یک کار خوب دیگه از نشر نیلا آماده کنین .
اتاقی در هتل پلازا
نیل سایمون
ترجمه : شهرام زرگر
نشر نیلا
"میمسی , بیا بیرون ! سی و هشت نفر دارن اون پائین تو سالن ته مشروبای منو در می آرن ... الآنی که من و تو داریم با هم حرف می زنیم چهار تا مطرب دارم منو ساعتی هفت دلار پیادم می کنن . بعدا سروقت با هم حرف می زنیم ...پدرت ازت می خواد که تا پنج ثانیه دیگه تو و اون لباس عروس چهارصد دلاریت از اون تو بیاین بیرون !"
.

5 comments:

مجيد گفت...

ذكرياي عزيز سلام.
اول دلم برا ديدنت تنگ شده.
دوم ديروز اومدم وبلاگت و ديدم اما نتونستم نظر بدم.
سوم مطالب و قلمت بسيار خوبه.
چهارم برقرار باشي و موفق اون هم روز به روز بيشتر

BeHnaZ گفت...

salam Zakaria!Tavalode webloget mobarak;):D omidvaram ruz be ruz tavaghofgahe behtar o behtari ham vase to bashe ham vase kasayi ke mikhunan

Unknown گفت...

ie tazakor bedam zaki!!!!
hichvaght nazarat mano pak nakoni ha....hatman lazem bode onja fosh bedam...dark kon...la masab
mage gharar nist khali shim!!!

sayhoon گفت...

man in namayesho too theater sahr didam. siamake safari va khanoome sepah mansoor bazigaraye aslish boodan, kheyli namayeshe khoobi bood.

مائده گفت...

من تئاترشو تو تئاتر شهر دیدم یه وقتی. تیکه های کلامی ظریفی داشت یه جاهاییش. دوستش داشتم. عالی نبود اما خوب بود. شاید خود نمایشنامه بیشتر کیف بده. نمی دونم.

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز