۱۳۸۹ فروردین ۲۱, شنبه

اگر هنوز به انسان امیدوارید , این پست را نخوانید !

۱۳۸۹ فروردین ۲۱, شنبه

"دنیایی که انسان ها در اون بتونند بدون هیچ طبقه و رتبه بندی در آرامش در کنار هم زندگی کنند . انسان در آن از تمام پتانسیل های خود برای رسیدن به سعادت استفاده کرده است و همه نژادها و افکار و فرهنگ ها بدون این که حقی از هم ضایع کنند حق موجودیت داشته دارند "
نه ! اشتباه نکنید ! این plot جدیدترین فیلنامه علمی , تخیلی کمپانی برادران وارنر نیست که احتمالا در نهایت ساخت اون رو به اسپیلبرگ بسپارن !!این برداشت های آزاد از نظریاتی که خدا قرن پیش افلاطون درباره اتوپیا مطرح کرده و ما انسان ها حتی موفق نشدیم که یه کم جنبه عملی بهش بدیم! خیلی تلخه اما درصد زیادی از انسان های جهان دارن توی یه ضداتوپیا واقعی زندگی می کنن و تلخ تر این که بهش عادت کردن ! زنگ خطر این فاجعه رو اولین بار جورج اورول توی کتاب "مزرعه حیوانات" به صدا درآورد که یه هشدار درباره پدیده فراگیر کمونیسم بود . جمله شاهکار "توی این دنیا انسان ها یا هم برابرند اما بعضی ها برابرتر هستند " رو هر کرم کتابی تا گور به یاد داره !جورج اورول بعدها ضداتوپیایش رو مدرن تر کرد و کتاب تلخ "1984" رو نوشت . اما کتابی که  آلدوس هاکسلی نوشته یه فرق عمده با کارهای مشابه اش داره :
"دنیایی رو تصور کنید که در آن" حضرت فورد" جای خدا رو گرفته و علم ژنتیک اونقدر پیشرفت کرده که می توان شهروندانی را در لوله آزمایش ساخت که مطابق میل سازندگانش رفتار بکنه ! مهندسین علوم ژنتیک قادر به خلق انسان هایی عقب افتاده هستند تا در مشاغل پست و دشوار استفاده بشن . قادرند برده ها را طوری بسازند که از زیبایی احساس ناراحتی کنند و در طرف مقابل آدم های طبقه عادی طوری خلق شده اند که خود به خود نتوانند این برده ها را تحمل کنند . در این شرایط ممکن نیست دو نفر از طبقه مخالف عاشق یکدیگر بشن. این ژنتیک لعنتی قادر است انسان ها را طوری تربیت کنه که احساس خوشبختی کنند . در این دنیا  رابطه جنسی – به هر مقدار – آزاده و مرگ وجود نداره  "
در نگاه اول این جامعه آرمانی است و در اون خبری از رنج و نقص و تباهی نیست . انسان هایی که در این دنیا زندگی می کنند خوشبختند و توانسته اند با علمشون خودشون رو جاوید کنند. اما در پشت این ویترین شیک , انسان مشغول برده داری و تبعیض ونژادپرستیه و افکار بدوی و وحشتناک انسان که ظاهرا قرن ها از مطرود شدنش گذشته فقط ظاهری مدرن به خود گرفته. یه کم این جامعه براتون آشنا نیست ؟!
دنیای قشنگ نو
نوشته آلدوس هاکسلی
ترجمه صالح حسینی
نشر نیلوفر
پ.ن : همیشه از طرح جلدهای احمقانه ای که برای کتاب شاهکار "مزرعه حیوانات" میشه به شدت حرص می خورم !
پ.ن .2 :اگه با این کتاب حال کردید , کتاب "میرا" نوشته کریستوفر فرانک و با ترجمه لیلی گلستان رو هم بخونید .
پ.ن.3 : عبارت "کرم کتاب" رو از  صفحه "باشگاه کتاب" مجله محبوبم " چلچراغ "دزدیدم !

12 comments:

دختر تنها گفت...

یه کم این کتاب قدیمیه اما کتاب محشریه ! دید نسبتا تازه ای بهش داشتی

ناشناس گفت...

ماه من غصه چرا؟تومرا داری و من هر شب و روز ، آ رزومندیم همه خوشبختی توست . ماه من غم و اندوه هم اگر روزی مثل باران بارید ،یادل شیشه ایت از لب پنجره عشق به زمین خورد و شکست .... با نگاهت به خدا چتر شادی واکن که خداهست خدا...

خسرو گفت...

نظراتم در اين خصوص خيلي مبسوطه حضورا ازم بپرس!
تنهايي پر هياهو رو كه پست دادم اينو بهم بده قول مي دم در خفظ و مراقبتش كوشا باشم
سلام
راستي فيلم تارانتينو رو ديدم دمت خيلي گرم

علامت سوال گفت...

ظاهراً دیازپام ۱۰ اثر نداره که باز شب نویس شدی... و درگیر مشکلات انسان مدرن

با مزرعه حیوانات حال کردم اما میرا رو نخوندم، شاید در اولین فرصت.

اون برداشت آزاد از یوتوپیای افلاطون به نظر م یک برداشت مارکسیستی اومد، مزرعه حیوانات هم یک جامعه کمونیستیه، پس در تئوری نمیبایست ضد هم باشن، اما اینکه از حرف تا عمل خیلی‌ فاصله است اینجا معلوم می‌شه... بحث در این مورد که مفصله اما به صلاح نیست
پ.ن:استفاده از کرم کتاب بدون ذکر منبع و با خیال راحت حلاله! چون
کرم کتاب ترجمهٔ تحت الفظی لغت bookworm هست، لقبی که دوستام مدتها پیش بهم دادن،اما هنوز نتونستم ثابت کنم که اشتباه می‌کنن

نازی گفت...

بقول یکی از دوستان الان دچار گه گیجه ی مضاعفم!
طرح رو جلد مزرعه ی حیوانات رو یادم نمیاد

Unknown گفت...

دنیایی رو تصور کنید که در آن" حضرت فورد" جای خدا رو گرفته و علم ژنتیک اونقدر پیشرفت کرده که می توان شهروندانی را در لوله آزمایش ساخت که مطابق میل سازندگانش رفتار بکنه ! مهندسین علوم ژنتیک قادر به خلق انسان هایی عقب افتاده هستند تا در مشاغل پست و دشوار استفاده بشن .


in ghesmatesh ro hal kardam!!!!!!!!!!!!!!!!!

زکریا گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
زکریا گفت...

همه طرجح جلدهایی که برای "مزرعه حیوانات" طراحی شده احمقانه و مضخک بوده ! حالا درسته اسمش اینه و مجراش درباره حیوانات اما دلیل نمی شه روی جلد همیشه از عکس چند تا چرنده و پرنده و خزنده استفاده کنن !

Unknown گفت...

hade aghal akse ye karkhane kalbas va hamberger mizashtan...vase khoka !!!ke befahman akharesh miran laie dandon adamie dosteshon!!!:D

مائده گفت...

دنیای قشنگ نو رو نخوندم. اما 1984، میرا و مزرعه حیوانات رو دوست داشته ام. لازمه برم کتاب رو بگیرم! :)

EM گفت...

سعی میکنم پستت رو نخونم.... تا امیدوار باشم و همچنان زجر بکشم!!

SOMAYEH گفت...

چه جالب منم بعد خوندن این کتاب به " میرا " فکر می کردم .

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز