۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

"آلمادوار" گسسته شده !

۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه



همه چیز نشون می داد که باید منتطر یه کار خوب دیگه از "پدرو آلمادوار" باشیم .  کارگردانی که با "باهاش حرف بزن " و "بازگشت" ثابت کرده بود که قراره حالا حالاها برامون شاهکار بسازه .سه سال از تاریخ ساخت فیلم  "بازگشت " می گذشت و" آلمادوار "فرصت کافی برای ریکاوری و نوشتن یه فیلنامه درست و حسابی داشت . خیالمون هم راحت بود که  لوکیشن کار بازم "اسپانیا س" که "پدرو" نشون داده استاد فیلم ساختن تو این فضاست  . مثه همیشه هم نقش اول فیلمش رو به "پنه لوپه کروز" داده بود که داره کم کم همون نقشی رو براش ایفا می کنه که  "اسکارلت جانسون" برای "وودی آلن "!. مثه همیشه فیلم پر از رنگ بود  و چند تا حرکت دوربین قوی داشت اما امیدوارم با من هم عقیده باشین که فیلم دل چسبی نبود ! نیستین ؟! پس ادامه پست رو بخونید :
توی فیلنامه این کار دیگه خبری از اون نگاه متفاوت به مقوله"زن" و  " عشق" نبود . فیلنامه ای که اوج هنرش رمزگشائی از محتویات کشوی "هری کین" بود , اونم با استفاده از یه شیوه روایی ساده و نخ نما شده- که شخصیت اصلی روی صحنه نریشن می خونه و بعد یه خاطره رو با یه فلاش بک روایت می کنه- سطح کار رو بدجور پائین آورده بود. تقریبا همه انتظار این رو داشتن که "آلمادوار" نشون بده که تک تک وسایل داخل کشوی "هری" یه نقشی تو گذشته اش داشتن یا این که "هری" حتما با" X-RAY" در پایان فیلم تماس می گیره ! تکیه و اغراق بیش از حد روی توانایی های جنسی "پنه لوپه کروز "– حتی اگه بپذیریم که تعمدی و برای نشان دادن زن به عنوان کالا بوده– توی ذوق می زد . ظاهر های متفاوت و رنگ به رنگ "کروز" گاهی در حد فیلم هایی بود که توی گریندهاوس ها نمایش می دن ! مگه تو فیلم های قبلی "آلمادوار "از همین توانایی ها در خدمت هدف فیلم استفاده نشده بود ؟
بر عکس فیلم های قبلی آلمادوار که رنگ از عناصر اصلی بود که حس صحنه رو بیان می کرد, این بار رنگ هایی که استفاده شده بود فقط جنبه زیبائی داشتند و نسبت به کارهای قبلی آلمادوار تکراری بودن . به عنوان مثال عادت کردیم که رنگ لباس بازیگرهای "آلمادوار" – چه هدفمند و چه غیر هدفمند - در تضاد با رنگ دیوارهای لوکیشن باشه . از طرفی تلاش مذبوحانه" آلمادوار" برای خلق چند نمای کارت پستالی از لوکیشن های مختلف , چند حرکت خوبی که با دوربین انجام داده بود رو محو کرده بود به عنوان مثال دقت کنید به حرکت زیبای دوربین تو اول فیلم  وقتی که "هری کین"و اون دختره رو کاناپه با هم هم خوابه میشن که دیگه در ادامه فیلم تکرار نشد .
همون طور که به خاطر زدن یه گل چیب زیبا ,یه تیم " 5 به 1 بازنده " رو برنده اعلا م نمی کنن ,نمی تونم خودم رو گول بزنم که "آغوش های گسسته شده"  با همه عناصر زیباش ,فیلم خوبی بوده باشه!
پ.ن : از داریوش مهرجویی پرسیدند ,چرا وقتی که دانشجوها داشتند تو جلسه نقد فیلم "پری" صحبت می کردن تند تند داشت یادداشت بر می داشتی ؟ جواب داده بود آخه نکات قشنگی درباره فیلمم می گفتن !! اگه از طرفدارای پروپاقرص آلمادوار هستین و دوس دارین که این فیلم رو شاهکار بدونید , مطمئنم دوست خوبم شاه رخ توی این پست وبلاگش می تونه شما رو متقاعد کنه که اشتباه نکردین ! اطمینان دارم  روح آلمادور از نکاتی که شاه رخ  از فیلم استنباط کرده هم خبر نداره ! خیلی محشر میشه که توی این پست می تونین در دفاع از فیلم ,یه جمله ناب از "سیمون دوبوار"  رو بخونید ! این پسر معرکه اس
.

8 comments:

مهدیه گفت...

من که این فیلم رو دوست داشتم.
شاید برداشت ما بستگی به جنسیت مون هم داشته باشه. توی این فیلم به نظرم مردها رو خیلی خوب نشون داده بود. جاه طلبی ها و زیاده خواهی ها و بعضی رفتارهای بچگانه ای که گاهی ازشون سر می زنه و به طور کلی همون" بازی های مردانه"!



مرسی برای توضیحات

زکریا گفت...

به مهدیه : من همیشه کار کارگران هایی رو که دوست دارم با کارای قبلی قبلی خودشون مقایسه می کنم . و گرنه قبول دارم که از خیلی فیلم های حال حاضر کار بهتری بود . اما اگه با "بازگشت" , "باهاش حرف بزن" یا "همه چیز درباره مادرم " مقایسه بشه چی ؟
مرسی از این که زود به زود بهم سر میزنی

علامت سوال گفت...

تغییر دکوراسیونت مبارک! قشنگه;)

هر روز سر میزنم مطالبت رو میخونم ولی‌ چه کنم که کار مضاعف شده ولی همت نصف.
ممنون رفیق:)

زکریا گفت...

به علامت سوال : مرسی . یاد اون اس ام اس بامزه همت و کار مضاعف افتادم :)

ابهام زده گفت...

سلام سلام
دوسست ( وب روسپیگری ) خیلی تعرفیت رو می کرد . می خواستم ببینم آرشیو فیلمات رو قرض می دی ؟ :D
یه لطفی کن ، ، اگه سختت نیت ، فیلم های جدید رو که ارزش دیدن دارن رو بگو من ببینم . دستت درد نکنه .
گفتم جدید چون پیدا کردن فیلم های قدیمی سختن .
خیلییییییییییییییی هم هنری نباشه . پله پله با هام کار کن :d
مرسی !

زکریا گفت...

به ابهام زده : یه ضرب المثل آلمانی میگه کسی که کتاب و فیلم قرض میده احمقه و کسی که اونا رو پس میاره احمق تر :)
فیلم های "خوب" جدید رو هم چشم . تا جائی که بشه معرفی می کنم . دوس دارم زود به زود ببینمت ابهام زده عزیز ! :)

Unknown گفت...

zakrya jan mishe to ahmagh bashy in ye baro....be man film bede...mordam az bas be in bloget sar zadam...yadam oftam begam:::makhmale negato dos daram(in jomle kamelan bi rabt bod...yade ebi oftade bodam)l

زکریا گفت...

به جواد : :)

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز