۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

نامه اي به داريوش مهرجويي

۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

سلام آقاي مهرجويي !
ديروز اپيزود "طهران" شما را در فيلم "طهران تهران" – هرچند هنوز هم از اطلاق عنوان "فيلم" به آن چه شما و همكارتان ساخته ايد مطمئن نيستم – را ديدم . احساس تاسف و بي احترامي عميقي كه به من دست داد مرا بر آن داشت تا اين نامه را بنويسم كه مطمئنم هرگز به دست شما نمي رسد و آن را نمي خوانيد !
اگر كسي بودم كه سينماي خاص و دوست داشتني تان را تعقيب نمي كرد و نوشته هاي شما را چه در حوزه تاليف و چه در حوزه ترجمه را دوست نمي داشت بعد از ديدن فيلم تان – مانند تمام فيلم هايي ضعيفي كه در اين چند وقت ديده ام – فقط با تاسف سري تكان مي دادم و به سرعت سالن سينما را ترك مي كردم اما تعصبي كه به سينماي شما دارم – يا بهتر است بگويم داشتم – مانع از آن شد كه نسبت به اين مخلوق فرانكشتايني شما بي تفاوت باشم ! اگر شما نقش و جايگاه خود را در سينماي كم رمق ما از ياد برده ايد اجازه دهيد من برايتان آن را يادآوري كنم . "حميد هامون" – گل سرسبد كاراكترهايي كه خلق كرده ايد .بعد از 21 سال هنوز هم كه هنوز است در بين اهالي سينما ناميرا و محبوب است. نظرسنجي مجله" فيلم" به مناسبت انتشار 300 شماره اش را كه در آن اهالي سينما فيلم هاي محبوب شان را انتخاب كرده اند را خوانده ايد ؟ مي دانيد فيلم "هامون" شما چه رتبه اي را كسب كرد ؟
فيلم "گاو" شما – كه با كمي ارفاق هنوز هم از نمونه هاي موفق سينماي اقتباسي ماست – نويد يك سينماگر جوان و تحصيل كرده را مي داد كه با وجود دوري از وطن و تحصيلش در آمريكا نبض جامعه آن زمان ايران را خوب مي دانست . ما مردم قدر شناسي هستيم و از ياد نبرده ايم اين فيلم سينماي ما را به جهان معرفي كرد . شما براي ما عشاق سينما مهرجويي فيلسوف و تيزبين "پستچي " "دايره مينا " "اجاره نشين ها " "پري" "ليلا"و"درحت گلابي " هستيد نه كارگردان به آخر خط رسيده و كم رمق  فيلم هاي "ميكس " "بماني ""سنتوري " و "طهران " !
شما را چه شده است كه فيلمي ساخته ايد كه در آن به زشت ترين و آشكارترين شيوه ممكن به مخاطبتان شعار مي دهيد ؟ يكبار حاصل نهايي كارتان را بعد از تدوين ديده ايد ؟ معمار و تاريخ ساخت بناهاي قديمي تهران و سرعت آسانسور برج ميلاد را كه با چند كليك ساده در اينترنت مي توان فهميد! پس نگاه متفاوت شما به عنوان يك هنرمند كجا رفته است ؟! احترام به فرهنگ و سنت غني اين مرز و بوم يا دلجويي از پدران و مادران پيرمان را كه آنقدر مسخره و خنده دار شعار مي داديد كه اگر براي ديدن اپيزود "كرم پور" كنجكاو نبودم همان لحظه سينما را ترك مي كردم كه اي كاش همان لحظه اين كار را مي كردم چرا كه آن اپيزود هم فاجعه اي بود كه كار شما را به خوبي تكميل كرد !
آقاي مهرجويي مي گويند در دنياي جديد ديگر محتواي تازه اي براي بيان كردن وجود ندارد و بايد با فرم هايي جديد محتواهاي قديمي را بيان كرد . نمي دانم فيلم هايي اپيزوديكي را كه براي "پاريس" و "نيويورك " ساخته اند را ديده ايد ؟ اگر مي خواهيد پايتخت دوست داشتني مان را اين گونه به جهان معرفي كنيد  بهتر بود كه اين كار را انجام نمي دايد! اين سينماي نيمه جان ما نيز آنقدر صرفه اقتصادي ندارد كه خودمان را گول بزنيم كه شما براي گيشه فيلم تان را ساخته ايد ! بايد اعتراف كنم  بازي هاي فاجعه و اغراق شده  و موسيقي خنده دار و ناهماهنگ از فيلم تان خاطره سينمايي بدي را برايم به جاي گذاشت !
آقاي كارگردان ! "مسعود كيمايي" از سال 83 با ساختن فيلم "حكم" براي ما نسل جديد سينما دوست مرده است !! آقاي مهرجوئي شما را به خدا زنده بمانيد!!گر نمي توانيد باز هم شاهكار بسازيد  اجازه دهيد خاطره فيلم هاي خوبتان برايمان باقي بماند !

از طرف مردي كه آرزو داشت "حميد هامون" شما باشد    
.

8 comments:

علامت سوال گفت...

:)

maryam.E گفت...

فیلمو که ندیدم در مورد کامنتت فقط می تونم حرف بزنم و اونم اینه که: البته به قول جمعیت شناسا ما همین الان هم با یک بحران جمعیت جدید روبرو هستیم، چون جمعیتی که در سال های 60 به وجود اومدن الان در سن باروری هستن و احتمال اینکه جمعیت ما با وجود برنامه های تنظیم خانواده، در دهه ی نود به صد ملیون بزنه هست. و جایی هم خونده بودم که جمعیتی که در مدت بیست سال دوبرابر میشه در مدت دویست و چهل سال به حالت اولیه بر میگرده.
اما خب این احمق بی شعور درکش به این چیزا نمی رسه. فقط از این بابت خیالم راحته که حداقل نسل ما زیر بار بیشتر از دوتا بچه نمیرن. تازه اگه بشه خیلیا رو راضی به ازدواج کرد!

maryam.E گفت...

پست جمعیتت رو که میگی لینکشو بده

علامت سوال گفت...

با مزه نه.زیبا

SOMAYEH گفت...

نمی دونم من شعورِ سینمایی ندارم و یا اینکه خیلی احساساتی با سینما برخورد می کنم . اپیزودِ اول اگر میزان اغراقش خیلی خیلی کمتر می شد فیلم خوبی از آب در »ی امد. بازی پانته آ بهرام که عاشقشم خیلی خوب بود ... اپیزود دوم هم همین طور من با اون ترانه آخرش کلی همذات پنداری کردم، احساس می کنم تو این سالها اگر حرفی توی دلم مونده و عقده شده توی اون ترانه خیلی خوب فریاد زده شده بود ...باز هم نظر شما محترم ...
فیلم " هیچ "و دیدی؟
نظرت در مورد اون چیه ؟

افسانه سیزیف گفت...

من که فیلم ندیدم ولی‌ یعنی‌ واقعا این قدر بد بوده؟

در ضمن وبلاگ خیلی‌ خوبی‌ داری ... این چن روز یه عالمه امتحان دارم، میام اساسی‌ پست‌های قبلیت رو در آینده میخونم
:)

art7 گفت...

www.art7.tk
سلام. متاسفم و این تنها چیزی هست که میتونم بگم. من هم از عشاق سینمای مهرجویی هستم و مطمئنا هامون تنها کاراکتر ماندگار سینمای مهرجویی نبوده و نیست. امیدوارم ایشون دوباره به سینمای واقعی خودشون برسند. هم ایشون و هم هم نسل هاشون. هرچند که سینما اون طور که باید و شاید قدر کیمیاهای خودش رو ندونسته و مطمئنا سینمای در حال افول ما، ریشه در همین بی ریشگی داره.
موفق و پیروز باشید.

حسن عبدلی گفت...

سلام
با تمام احترامی که براتون قائلم باید عرض کنم شما که دم از صرفه اقتصادی میزنین در مورد کیارستمی هم همین نظر رو دارین؟ البته که مهرجویی افول کرده ولی در بدترین شرایطم فیلماش سرپاتر از فیلمای کیارستمی اند ضمنا هنوزم که هنوزه یه قاب از فیلمای کیمیایی رو با همه سینمای کیارستمی عوض نمی کنم
نظرم رو توو وبلاگ کتابفروشی هامون پیرامون ماهیت هنر گفتم خوشحال میشم یه سر به وبلاگم بزنین

ارسال یک نظر

لطفا پیغام های خارج از بحث پست رو به این آدرس ها بفرستین :
زکریا kaboe.tanha@gmail.com

معتادان دیازپام ده

جستجو در دیآزپام 10

دیآزپام خورندگان امروز